Формула Е —  Всичко за спортния шампионат Formula E

Формула Е — Всичко за спортния шампионат Formula E

🏎️ Какво е Формула Е Състезание на улични трасета
🏆 Първо състезание 2014 година
🏁 Кръгове 16 кръга (Януари – Юли)


Формула Е е състезание на улични трасета, което стартира през далечната 2014 година. Този иновативен спортен шампионат изпълнява ролята на катализатор за промените в автомобилната индустрия, като насърчава разработката на електромобилни технологии и устойчиви начини за движение. В него са включени 16 кръга, състоящи се в период от половин година от Януари до края на Юли месец. Затова не пропускай да се запознаеш с особеностите покрай Formula E, преди да е приключил сезона.

  1. 🏁 Какво представлява
  2. 📜 История
  3. 💨 Правила и разпоредби
  4. 🏎️ Коли
  5. 🏆 Шампионати и победители
  6. 🗓️ Календар
  7. 🎲 Къде можеш да залагаш

Какво е Формула Е? 

Формула Е е шампионат за едноместни болиди, които са с електрическо задвижване. Този шампионат е подобен на Формула 1. Състезанията в Е Формула се провеждат на улични трасета в различни градове по света, което добавя увлекателен градски пейзаж към състезателната обстановка. 

Какво е Формула Е? 

Интересно е да се отбележи, че E Formula прави своя дебют през септември 2014г. в Пекин. Това поставя началото на множеството значими състезания в Електрическа Формула 1, сред които са: 

  • Сезон 5 – Рим, април 2019 г
  • 1-ви сезон – Buenos Aries, януари 2015 г
  • Сезон 1 – Лондон, юни 2015 г
  • 8-ми сезон – Джакарта, юни 2022 г
  • Сезон 4 – Пунта дел Есте, март 2018 г
  • Сезон 4 – Мексико Сити, април 2017 г
  • 5-ти сезон – Сантяго, януари 2020 г
  • 5-ти сезон – Мексико Сити, февруари 2019 г
  • Сезон 7 – Монако, май 2021 г 

Разлики между Formula E и Формула 1

Двете състезателни серии на пръв поглед изглеждат доста сходни. Всъщност, съществуват някои съществени разлики между Формула Е и Формула 1. Това са:

  • Липсата на вредни емисии 
  • По-ниска максимална скорост
  • Интерактивност на състезанията 
  • Дизайн и компоненти на автомобилите

Една от най-отличителните разлики между Formula E и Формула 1 е липсата на емисии при първата. Това е възможно, тъй като болидите във Е формула имат електрически двигатели. Всъщност, точно това дава възможност състезанията от E Formula да се провеждат на улични трасета в градски райони.

Въпреки напредъка в усъвършенстването на автомобилите от Електрическа Формула 1, те все още не могат да достигнат тези от Формула 1 по скорост. За сравнение, може да кажем, че максимална скорост, която болидите във Формула Е могат да развият, е 320 км/ч, дакото във Формула 1 най-високата регистрирана скорост е 372,4 км/ч.

Формула 1 поддържа определен стандарт, що се отнася до провеждането на състезанията. Това се дължи на дългата й история, която датира от 1946 година.

Не важи същото за състезанията на Формула Е. Те са доста по-авантюристични. Това тяхно качество се изразява най-вече чрез Fanboost, който предоставя възможност на феновете да дават тласък на мощността на любимите си състезатели, чрез гласуване. За жалост, тази функция вече не е налична. 

Що се отнася до дизайна и компонентите на автомобилите в тези две състезателни серии, съществуват доста разлики. На първо място, трябва да разясним основната конструктивна разлика между двата типа състезателни автомобили. Докато автомобилите от Е Формула са изцяло електрически, тези от Формула 1 са хибриди. 

Автомобилите на E Formula от трето поколение използват два електромотора, които действат като генератори и спомагат за възстановяване на енергията от спирането. При автомобилите от Формула 1 обаче тя се регенерира  с помощта на 1,6-литров V6 двигател и се съхранява в батерията на автомобила, като може да се използва за моментни ускорения.

Special Offer

Нов efbet Казино Бонус за Регистрация: 100% до 2600 лв.

  • Минимален депозит: 10 лева
  • Превъртане: само 25 пъти (бонус + депозит)
  • Бонус до цели 2600 лв.
История на E Formula

История на E Formula

Идеята за Формула Е се заражда през 2011г. в Париж между президента на ФИА Жан Тод и испанския бизнесмен Алехандро Агаг. Основни фокусни точки в концепцията са електрификацията на автомобилната индустрия, въвеждането на хибридни електрически системи и намаляването на емисиите на въглероден диоксид. Проекта за Formula E стартира през 2012г., а първото състезание, както вече споменахме се провежда през септември 2014г. в Пекин. 

С всичко казано дотук, значението скрито зад името на този шампионат става все по-ясно. Тази зелена алтернатива на класическата Формула 1 нараства в популярност с всяка изминала година и определено има защо. 

Правила и разпоредби във Формула Е

В шампионат от такива мащаби са от изключително значение правилата и разпоредбите. Поради тази причина ще разгледаме по-подробно: 

  • Формата на състезателния ден 
  • Точкуване и Fanboost
  • Режим на атака и атака зареждане

Формат на състезателния ден 

Е формула се провежда в рамките на един ден с цел минимизиране на разходите и неудобствата за града-домакин. Точно поради тази причина графика на състезателния ден е доста стриктен. Той започва с двете свободни тренировки, които траят около 30 до 45 минути. Следва квалификация за място, чреж жребей. 

В късния следобед се провежда същинското състезание, наричано още ePrix. То е с продължителност около един час.  

В етапите преди същинското състезание пилотите разполагат с пълната мощност на болидите от 270 к.с. При ePrix обаче мощността на болидите е ограничена до 202,5 к.с. 

С едно зареждане на батерията пробегът на автомобила е около 25 минути. Поради тази причина се предвижда задължително спиране в бокса. То не предполага зареждане на батерията, вместо това пилота се качва във вторият си автомобил за състезанието.

Точкуване и Fanboost във Формула Е

Точковата система на Електрическа Формула 1 силно наподобява тази на класическата Формула 1. Точките според Формула Е класиране в състезанието се отреждат в низходящ ред, както следва: 

МястоТочки
Първо25
Второ18
Трето 15
Четвърто12
Пето10
Шесто8
Седмо 6
Осмо4
Девето2
Десето1

Освен това, допълнителни точки се дават за най-бърза обиколка по време на състезанието, както и най-добро време в квалификацията за място. Това са съответно 2 точки за най-бърза обиколка и 3 точки за победителя в квалификацията.

Много важна функция в шампионата е така наречения FanBoos. Чрез него трима пилоти получават допълнителна мощност до пет секунди от 40 к.с. Всичко това е възможно посредством гласуване в социалните мрежи от страна на феновете. Всеки фен има право да гласува само за един пилот до края на състезанието. 

Режим на атака и атака зареждане

Режим на атака и атака зареждане във Формула Е

Това са две нови функции във Formula E. Те правят състезанията още по-вълнуващи за феновете и предизвикват уменията на пилотите. 

Режим на атака е функция, въведена в пети сезон от шампионата. При нея, шофьорите получават допълнителна мощност от 25 kW, като тя се увеличава на 35 kW в шести сезон. 

Шофьорите могат да използват тази допълнителна мощност след преминаване през определена зона на пистата извън състезателната линия. Времето, за което може да бъде използвана тази функция, както и броя на наличните усилвания, се решават непосредствено преди началото на всяко състезание. Това се прави с цел намаляване на времето за изготвяне на стратегия от различните отбори. 

Режимът на атака претърпя съществена промяна през сезон девет на Е Формула. Преминаването през зоната за активиране, както и променящото се време на всеки отделен период, вече не важат. Вместо това, всеки пилот има 4 минути за режим на атака, които могат да бъдат разделени на две части по време на състезанието. Водачите могат да изберат между два периода по 2 минути или един период от 3 минути, последван от още еден период от 1 минута, или обратното. 

Функцията атака зареждане трябваше да дебютира в деветия сезин на E Formula, но появилите се проблеми с батериите на новите коли доведе до забавяне в производството на бързите зарядни устройства. Поради тази причина въвеждането на Attack Charge се отлижи за сезон 2023-24.

Функцията Attack Charge в Електрическа Формула 1 ще наложи задължително спиране за презареждане на батериите на автомобилите. Това спиране ще трае около 30 секунди и ще отключи два подобрени режима на атака. Освен това, състезателите ще получат допълнителна мощност от 4kWh, която ще могат да използват до края на състезанието. 

Formula E коли 

Е Формула претърпява множество промени през годините. Същото важи и за колите, използвани по време на състезанията. Технологичният напредък и неуморните усилия доведоха до значителни подобрения на електрическите коли, използвани в E Formula, като към момента има три ключови етапа в тяхното развитие. Дойде време да разгледаме кои са те.  

Автомобили от Gen 1

Първата кола от Формула Е, използвана през първите четири сезона от шампионата, е създадена от Spark Racing Technology. Автомобила е с мощност от 250 конски сили и ускорение от 0 до 100 км/ч за 3 секунди. Максималната Формула Е Скорост, която развива, е 225 км/ч. Болидът използва петстепенна скоростна кутия на Hewland и гуми на Michelin. Масата на автомобила се равнява на 920 кг, което включва и пилота. 

Автомобили от Gen 2

E Formula автомобили от Gen 2

Второто покеление автомобили от Formula E дебютират през петия сезон на Е Формула. Те се отличават със огромен технологичен напредък спрямо предшествениците си. Автомобилите от Gen2 са с мощност от 250 kW или 335 конски сили и максимална Формула Е Скорост от 280 км/ч. Други иновации в автомобилите от Gen2 включват предпазна клетка, предназначена да защити главата на състезателя по време на катастрофи, както и спирачните системи Brembo, които елиминират нуждата от размяната на автомобили в средата на състезанието.

Формула Е Автомобили от Gen 3

Кола от Gen 3 е представена за пръв път  по време на, деветия сезан на E Formula. Автомобила е с мощност от 469 конски сили и развива максимална скорост от 322 км/ч. Развиването на по-висока скорост се дължи отчасти на намаляването на теглото на автомобила на 840 кг. 

Други важни иновации включват регенеративното спиране, което може да осигури до 40% от общата енергия, която е използвана в рамките на състезанието. Също така, новата батерия ще бъде пригодена за „флаш-зареждане“, което ще позволи презареждане на питстоп в Електрическа Формула 1 за първи път. Освен всичко останало, се променя и доставчикът на гуми, като се преминава от Michelin на Hankook.

Шампионати и шампиони през годините във Abb Fia Formula E

През годините в Е Формула се провеждат много вълнуващи състезания, които демонстрират светкавичното развитие на иновациите в електромобилната индустрия. Поради тази причина сме систематизирали шампионатите през годините, както и победителите и други любопитни подробности. 

Сезон ШампионШаси
2014–15Нелсън Пике-младшиSpark-Renault SRT 01E
2015–16Себастиен БуемиSpark SRT01-e
2016–17Лукас ди ГрасиSpark SRT01-e
2017–18Жан-Ерик ВержнSpark SRT01-e
2018–19Жан-Ерик ВержнSpark SRT05e
2019–20Антонио Феликс да КостаSpark SRT05e
2020–21Ник де ВрийсSpark SRT05e
2021–22Стофел ВандорнSpark SRT05e

Формула Е Календар 

Формула Е Календар за 2023 година е изпълнен с множество вълнуващи състезания, проведени на улични писти в някои от най-ключовите градове в света. Бързаме да ти споделим локациите и датите на всеки един кръг от Електрическа Формула 1 тази година: 

  • Първи кръг  —  Мексико Сити, Мексико – 14ти Януари 
  • Втори кръг  —  Дирия, Саудитска Арабия – 27ми Януари 
  • Трети кръг  —  Дирия 2, Саудитска Арабия – 28ми Януари 
  • Четвърти кръг  —  Хайдерабад, Индия – 11ти Февруари 
  • Пети кръг  —  Кейптаун, Южна Африка – 25ти Февруари 
  • Шести кръг  —  Сао Пауло, Бразилия – 25ти Март 
  • Седми кръг  —  Берлин, Германия – 22ри Април
  • Осми кръг  —  Берлин, Германия – 23ти Април 
  • Девети кръг  —  Монако, Монако – 6ти Май 
  • Десети кръг  —  Джакарта, Индонезия – 3ти Юни
  • Единайсти кръг  —  Джакарта 2, Индонезия – 4ти Юни
  • Дванайсти кръг  —  Портланд, САЩ – 24ти Юни 
  • Тринайсти кръг —  Рим, Италия – 15ти Юли
  • Четиринайски кръг — Рим 2, Италия – 16ти Юли
  • Петнайсти кръг — Лондон, Великобритания – 29ти Юли 
  • Шестнадесети кръг — Лондон 2, Великобритания – 30ти Юли

Мога ли да залагам на състезанията от E Formula в сайтовете на българските букмейкъри?

Електрическа Формула 1 има милиони последователи в световен мащаб. Точно поради тази причина и пазарът на залагания на този популярен спорт нараства значително.

Ако и ти искаш да се включиш в тези залози, ще имаш избор между залог на резултата от първенството или пък на отделно състезание. Ако залагаш в първия случай, ще трябва да избереш този пилот, който според теб ще спечели шампионата. Освен това, ще трябва да предвидиш и класирането на пилотите в топ 3 или топ 6. Българските лицензирани казина, в кои може да направиш своите Формула Е залози, са: 

Special Offer

Нов efbet Казино Бонус за Регистрация: 100% до 2600 лв.

  • Минимален депозит: 10 лева
  • Превъртане: само 25 пъти (бонус + депозит)
  • Бонус до цели 2600 лв.

Заключителни думи за електрическа формула 1

Формула Е е завладяваща поредица от състезания, грабнала вниманието и сърцата на милиони хора по целия свят. Този вълнуващ шампионат подчертава важността на екологичните алтернативи в света на автомобилната индустрия, като същевременно продължава да вдъхновява със своя технологичен напредък и зашеметяващи скорости. Ако и ти си пленен от света на Formula E и имаш солидни предположения за развоя на събитията, то не се колебай, а направи своя залог още сега!  

Прочети също:

  • Формула 1 залагания
  • Спортни залози
  • MotoGP залагане
  • Залози на живо
  • Вяра Костадинова

    Вяра Костадинова

    Вяра Костадинова стартира своята кариера в казиното на лъва в началото на 2022. Писателската дейност за Вяра е мечтана професия, а тясната специализация с казино тематиката правят позицията на Младши Контент Писател неустоима. Макар и единствената жена в екипа, Верчето е много амбициозна и приятно изненадана от останалата мъжка част от екипа си. Вяра няма проблем с приспособяването и адаптацията към дадена среда и именно това е разковничето към перфектно вписване в мъжкия екип.

    Евърбет забравена парола — Решаване на проблема

    От Лъчезар Малинов

    май 20, 2024

    Евърбет забравена парола — Решаване на проблема

    СЪДЪРЖАНИЕ ❌ Проблеми при забравена парола ✅ Стъпки по възстановяване 🔒 Съвети за запомняне на парола 🆔 Забравено потребителско име 📧 Забравен имейл 🚀 Връзка с екипа Информация от която…

    Прочети още...
    Дурак игра — Правила и вариации на Durak game

    От Александър Йорданов

    май 17, 2024

    Дурак игра — Правила и вариации на Durak game

    СЪДЪРЖАНИЕ 🤔 Какво представлява 🍀 История 📌 Правила ▶️ Къде да играеш 🏆 Залози на дурак Какво представлява игра дурак? Дурак игра е най-известна в Русия, но се играе значително…

    Прочети още...
    Betano Мастър: Прогнозирай и спечели от Мастър Бетано

    От Росен Грънчаров

    май 16, 2024

    Betano Мастър: Прогнозирай и спечели от Мастър Бетано

    Правила и условия на Betano Мастър Betano Мастър за финалите започва на 28-ти април и завършва на 19-ти май. Имаш време да се включиш в играта на Betano - Надпревара…

    Прочети още...
    back-to-top