🏎️ Какво е Формула Е | Състезание на улични трасета |
🏆 Първо състезание | 2014 година |
🏁 Кръгове | 16 кръга (Януари – Юли) |
Формула Е е състезание на улични трасета, което стартира през далечната 2014 година. Този иновативен спортен шампионат изпълнява ролята на катализатор за промените в автомобилната индустрия, като насърчава разработката на електромобилни технологии и устойчиви начини за движение. В него са включени 16 кръга, състоящи се в период от половин година от Януари до края на Юли месец. Затова не пропускай да се запознаеш с особеностите покрай Formula E, преди да е приключил сезона.
СЪДЪРЖАНИЕ
Формула Е е шампионат за едноместни болиди, които са с електрическо задвижване. Този шампионат е подобен на Формула 1. Състезанията в Е Формула се провеждат на улични трасета в различни градове по света, което добавя увлекателен градски пейзаж към състезателната обстановка.
Интересно е да се отбележи, че E Formula прави своя дебют през септември 2014г. в Пекин. Това поставя началото на множеството значими състезания в Електрическа Формула 1, сред които са:
Двете състезателни серии на пръв поглед изглеждат доста сходни. Всъщност, съществуват някои съществени разлики между Формула Е и Формула 1. Това са:
Една от най-отличителните разлики между Formula E и Формула 1 е липсата на емисии при първата. Това е възможно, тъй като болидите във Е формула имат електрически двигатели. Всъщност, точно това дава възможност състезанията от E Formula да се провеждат на улични трасета в градски райони.
Въпреки напредъка в усъвършенстването на автомобилите от Електрическа Формула 1, те все още не могат да достигнат тези от Формула 1 по скорост. За сравнение, може да кажем, че максимална скорост, която болидите във Формула Е могат да развият, е 320 км/ч, дакото във Формула 1 най-високата регистрирана скорост е 372,4 км/ч.
Формула 1 поддържа определен стандарт, що се отнася до провеждането на състезанията. Това се дължи на дългата й история, която датира от 1946 година.
Не важи същото за състезанията на Формула Е. Те са доста по-авантюристични. Това тяхно качество се изразява най-вече чрез Fanboost, който предоставя възможност на феновете да дават тласък на мощността на любимите си състезатели, чрез гласуване. За жалост, тази функция вече не е налична.
Що се отнася до дизайна и компонентите на автомобилите в тези две състезателни серии, съществуват доста разлики. На първо място, трябва да разясним основната конструктивна разлика между двата типа състезателни автомобили. Докато автомобилите от Е Формула са изцяло електрически, тези от Формула 1 са хибриди.
Автомобилите на E Formula от трето поколение използват два електромотора, които действат като генератори и спомагат за възстановяване на енергията от спирането. При автомобилите от Формула 1 обаче тя се регенерира с помощта на 1,6-литров V6 двигател и се съхранява в батерията на автомобила, като може да се използва за моментни ускорения.
Идеята за Формула Е се заражда през 2011г. в Париж между президента на ФИА Жан Тод и испанския бизнесмен Алехандро Агаг. Основни фокусни точки в концепцията са електрификацията на автомобилната индустрия, въвеждането на хибридни електрически системи и намаляването на емисиите на въглероден диоксид. Проекта за Formula E стартира през 2012г., а първото състезание, както вече споменахме се провежда през септември 2014г. в Пекин.
С всичко казано дотук, значението скрито зад името на този шампионат става все по-ясно. Тази зелена алтернатива на класическата Формула 1 нараства в популярност с всяка изминала година и определено има защо.
В шампионат от такива мащаби са от изключително значение правилата и разпоредбите. Поради тази причина ще разгледаме по-подробно:
Е формула се провежда в рамките на един ден с цел минимизиране на разходите и неудобствата за града-домакин. Точно поради тази причина графика на състезателния ден е доста стриктен. Той започва с двете свободни тренировки, които траят около 30 до 45 минути. Следва квалификация за място, чреж жребей.
В късния следобед се провежда същинското състезание, наричано още ePrix. То е с продължителност около един час.
В етапите преди същинското състезание пилотите разполагат с пълната мощност на болидите от 270 к.с. При ePrix обаче мощността на болидите е ограничена до 202,5 к.с.
С едно зареждане на батерията пробегът на автомобила е около 25 минути. Поради тази причина се предвижда задължително спиране в бокса. То не предполага зареждане на батерията, вместо това пилота се качва във вторият си автомобил за състезанието.
Точковата система на Електрическа Формула 1 силно наподобява тази на класическата Формула 1. Точките според Формула Е класиране в състезанието се отреждат в низходящ ред, както следва:
Място | Точки |
Първо | 25 |
Второ | 18 |
Трето | 15 |
Четвърто | 12 |
Пето | 10 |
Шесто | 8 |
Седмо | 6 |
Осмо | 4 |
Девето | 2 |
Десето | 1 |
Освен това, допълнителни точки се дават за най-бърза обиколка по време на състезанието, както и най-добро време в квалификацията за място. Това са съответно 2 точки за най-бърза обиколка и 3 точки за победителя в квалификацията.
Много важна функция в шампионата е така наречения FanBoos. Чрез него трима пилоти получават допълнителна мощност до пет секунди от 40 к.с. Всичко това е възможно посредством гласуване в социалните мрежи от страна на феновете. Всеки фен има право да гласува само за един пилот до края на състезанието.
Това са две нови функции във Formula E. Те правят състезанията още по-вълнуващи за феновете и предизвикват уменията на пилотите.
Режим на атака е функция, въведена в пети сезон от шампионата. При нея, шофьорите получават допълнителна мощност от 25 kW, като тя се увеличава на 35 kW в шести сезон.
Шофьорите могат да използват тази допълнителна мощност след преминаване през определена зона на пистата извън състезателната линия. Времето, за което може да бъде използвана тази функция, както и броя на наличните усилвания, се решават непосредствено преди началото на всяко състезание. Това се прави с цел намаляване на времето за изготвяне на стратегия от различните отбори.
Режимът на атака претърпя съществена промяна през сезон девет на Е Формула. Преминаването през зоната за активиране, както и променящото се време на всеки отделен период, вече не важат. Вместо това, всеки пилот има 4 минути за режим на атака, които могат да бъдат разделени на две части по време на състезанието. Водачите могат да изберат между два периода по 2 минути или един период от 3 минути, последван от още еден период от 1 минута, или обратното.
Функцията атака зареждане трябваше да дебютира в деветия сезин на E Formula, но появилите се проблеми с батериите на новите коли доведе до забавяне в производството на бързите зарядни устройства. Поради тази причина въвеждането на Attack Charge се отлижи за сезон 2023-24.
Функцията Attack Charge в Електрическа Формула 1 ще наложи задължително спиране за презареждане на батериите на автомобилите. Това спиране ще трае около 30 секунди и ще отключи два подобрени режима на атака. Освен това, състезателите ще получат допълнителна мощност от 4kWh, която ще могат да използват до края на състезанието.
Е Формула претърпява множество промени през годините. Същото важи и за колите, използвани по време на състезанията. Технологичният напредък и неуморните усилия доведоха до значителни подобрения на електрическите коли, използвани в E Formula, като към момента има три ключови етапа в тяхното развитие. Дойде време да разгледаме кои са те.
Първата кола от Формула Е, използвана през първите четири сезона от шампионата, е създадена от Spark Racing Technology. Автомобила е с мощност от 250 конски сили и ускорение от 0 до 100 км/ч за 3 секунди. Максималната Формула Е Скорост, която развива, е 225 км/ч. Болидът използва петстепенна скоростна кутия на Hewland и гуми на Michelin. Масата на автомобила се равнява на 920 кг, което включва и пилота.
Второто покеление автомобили от Formula E дебютират през петия сезон на Е Формула. Те се отличават със огромен технологичен напредък спрямо предшествениците си. Автомобилите от Gen2 са с мощност от 250 kW или 335 конски сили и максимална Формула Е Скорост от 280 км/ч. Други иновации в автомобилите от Gen2 включват предпазна клетка, предназначена да защити главата на състезателя по време на катастрофи, както и спирачните системи Brembo, които елиминират нуждата от размяната на автомобили в средата на състезанието.
Кола от Gen 3 е представена за пръв път по време на, деветия сезан на E Formula. Автомобила е с мощност от 469 конски сили и развива максимална скорост от 322 км/ч. Развиването на по-висока скорост се дължи отчасти на намаляването на теглото на автомобила на 840 кг.
Други важни иновации включват регенеративното спиране, което може да осигури до 40% от общата енергия, която е използвана в рамките на състезанието. Също така, новата батерия ще бъде пригодена за „флаш-зареждане“, което ще позволи презареждане на питстоп в Електрическа Формула 1 за първи път. Освен всичко останало, се променя и доставчикът на гуми, като се преминава от Michelin на Hankook.
През годините в Е Формула се провеждат много вълнуващи състезания, които демонстрират светкавичното развитие на иновациите в електромобилната индустрия. Поради тази причина сме систематизирали шампионатите през годините, както и победителите и други любопитни подробности.
Сезон | Шампион | Шаси |
2014–15 | Нелсън Пике-младши | Spark-Renault SRT 01E |
2015–16 | Себастиен Буеми | Spark SRT01-e |
2016–17 | Лукас ди Граси | Spark SRT01-e |
2017–18 | Жан-Ерик Вержн | Spark SRT01-e |
2018–19 | Жан-Ерик Вержн | Spark SRT05e |
2019–20 | Антонио Феликс да Коста | Spark SRT05e |
2020–21 | Ник де Врийс | Spark SRT05e |
2021–22 | Стофел Вандорн | Spark SRT05e |
Формула Е Календар за 2023 година е изпълнен с множество вълнуващи състезания, проведени на улични писти в някои от най-ключовите градове в света. Бързаме да ти споделим локациите и датите на всеки един кръг от Електрическа Формула 1 тази година:
Електрическа Формула 1 има милиони последователи в световен мащаб. Точно поради тази причина и пазарът на залагания на този популярен спорт нараства значително.
Ако и ти искаш да се включиш в тези залози, ще имаш избор между залог на резултата от първенството или пък на отделно състезание. Ако залагаш в първия случай, ще трябва да избереш този пилот, който според теб ще спечели шампионата. Освен това, ще трябва да предвидиш и класирането на пилотите в топ 3 или топ 6. Българските лицензирани казина, в кои може да направиш своите Формула Е залози, са:
Формула Е е завладяваща поредица от състезания, грабнала вниманието и сърцата на милиони хора по целия свят. Този вълнуващ шампионат подчертава важността на екологичните алтернативи в света на автомобилната индустрия, като същевременно продължава да вдъхновява със своя технологичен напредък и зашеметяващи скорости. Ако и ти си пленен от света на Formula E и имаш солидни предположения за развоя на събитията, то не се колебай, а направи своя залог още сега!
Прочети също:
От Лъчезар Малинов
май 20, 2024
СЪДЪРЖАНИЕ ❌ Проблеми при забравена парола ✅ Стъпки по възстановяване 🔒 Съвети за запомняне на парола 🆔 Забравено потребителско име 📧 Забравен имейл 🚀 Връзка с екипа Информация от която…
Прочети още...От Александър Йорданов
май 17, 2024
СЪДЪРЖАНИЕ 🤔 Какво представлява 🍀 История 📌 Правила ▶️ Къде да играеш 🏆 Залози на дурак Какво представлява игра дурак? Дурак игра е най-известна в Русия, но се играе значително…
Прочети още...От Росен Грънчаров
май 16, 2024
Правила и условия на Betano Мастър Betano Мастър за финалите започва на 28-ти април и завършва на 19-ти май. Имаш време да се включиш в играта на Betano - Надпревара…
Прочети още...